
BAKGRUND
Verksamheten bedrivs i fjärde generationen och fyller 100 år 2026. Den befintliga affärsplanen behövde uppdateras med nya skarpa mål, organisationen behövde rustas inför nyetablering av ett nytt affärsområde. Struktur, arbetssätt och roller behövde förtydligas. Kommunikation och samverkan mellan avdelningar behövde förbättras. Ledarskap och medarbetarskap behövde vitaliseras med fokus på delaktighet, tillit och stolthet.
GENOMFÖRANDE
Nuläget inventerades genom intervjuer med ledning och nyckelpersoner i organisationen samt via befintliga styrdokument. En nulägesmätning av arbetssituationen genomfördes via en ”online-intervju” där samtliga medarbetare anonymt fick delge sin uppfattning. En serie workshops genomfördes där prioriterade förbättringsområden genomlystes. Alla medarbetare samlades under en heldag där fokus var att jobba vidare med företagets värderingar och koka ner dem till konkreta, önskvärda beteenden – i linje med vision och mål i den uppdaterade affärsplanen. Personalhandboken är nu digitaliserad vilket underlättar rekrytering, onboarding och det dagliga arbetet både för ledare och medarbetare. I nästa steg kommer en handlingsplan att tas fram, som inkluderar aktiviteter inför jubileumsåret 2026. I detta arbete involveras alla medarbetare.