
BAKGRUND
Verksamheten var i en tillväxtfas med fokus på effektivisering av processer och arbetssätt och att skapa värde utifrån kundernas behov och förväntningar. Nu ville man åstadkomma organisatoriska och kulturella förutsättningar för att nå önskad målbild. Uppdraget innebar att utvärdera nuvarande organisation (stödfunktioner och förvaltning), identifiera och analysera framtida behov med bäring på bland annat digitalisering, kund- och kulturfrågor samt föreslå förändringar.
GENOMFÖRANDE
En arbetsplan för projektets framdrift etablerades. Löpande avstämningar med VD och ledning under projektets gång för att säkerställa att önskat resultat levererades.
Två kärnfrågor adresserades:
• Organisationens förmåga att möta kundernas behov – skapa värde och leverera rätt kvalitet
• Ledarskap, roller och arbetssätt – förutsättningar som lägger grunden till en effektivare verksamhet och en kultur som stödjer önskvärda beteenden.
En kartläggning av verksamheten genomfördes för att få en helhetsbild av nuläge och möjligheter. Organisationens perspektiv (funktioner, tjänsteleveranser mm) inventerades via djupintervjuer och workshops med ledare och medarbetare. I nästa steg användes verktyget ”kundresan” för att ge förståelse för nuläget, med helhetssyn på kundernas situation och deras upplevelse av bolagets tjänster och service. Baserat på den initiala kartläggningen arbetades en handlingsplan fram med prioriterade aktiviteter för att utveckla, förbättra och förstärka vissa områden.
Ett antal utvecklingsaktiviteter har genomförts löpande för att ”boosta” verksamheten. Sammantaget har förändringarna medfört förtydligade roller och arbetssätt, ökad samsyn om målbild och vägen framåt med fokus på ett gott ledar- och medarbetarskap samt effektivitet i bolagets arbetsprocesser. Mervärdet som levererades under projektets gång var löpande stöd och coachning till VD, modeller och verktyg för att driva och utveckla ledningsgruppens arbete framåt – allt i linje med bolagets värdegrund.