BAKGRUND
En decentraliserad organisation där varje produktionsenhet drevs som ett eget företag innebar att värderingar och innebörden av dessa var okända för ledare i produktionen.
GENOMFÖRANDE
För att få fram nytt underlag genomfördes en nulägesanalys där nyckelpersoner i Sverige och på exportmarknaden intervjuades angående uppfattningar om varumärke, företagskultur och värderingar. Workshops genomfördes med representanter från koncernledning, marknad, produktion, HR och kommunikation. I en interaktiv process analyserades företagskulturen och identiteten som underlag för precisering av värdeord samt tydlig positionering av varumärket.
RESULTAT
Kultur och värdegrund ingår numera som en naturlig del i ledarutvecklingsprogrammet som genomförs av konsulter från Vascaia. Ett värderingsspel är framtaget som används i utbildningen och ute på arbetsplatserna. Alla medarbetare är i dag engagerade i värderingsarbetet och hur värdeorden ska förverkligas i det dagliga arbetet. Kommunikation och erfarenhetsutbyte mellan enheterna har ökat markant. Ledningen har blivit mer synlig och agerar som goda förebilder för ledare och medarbetare.